Nadat we talloze campers bekeken hadden en een aantal proefritten hadden gemaakt, kwamen we tot de conclusie dat een zelfbouw-camper, eerder dan een fabriekscamper, aan onze - best wel specifieke - eisen zou voldoen voor een acceptabele prijs. Over het basisvoertuig waren we het vrij snel eens, dat zou een Mercedes Düsseldorfer worden, een sturdy voertuig van een ruimschoots bewezen ontwerp, zonder moderne toeters en bellen (die weliswaar comfortverhogend (kunnen) werken, maar die stuk voor stuk ook een potentiële storingsbron vormen). Op zoek naar zo veel mogelijk informatie m.b.t. dit type voertuig zijn we lid geworden van Dubbellucht. Binnen deze club raakten we vrijwel onmiddellijk aan de praat met de secretaris, die ons nog enthousiaster maakte voor zelfbouw op basis van een Düdo.

Hier plaatsen we graag een
link naar de website van bedoelde secretaris, Dick de Groot (1942-2003). Dick heeft in persoon en via deze site talloze zelfbouwers geïnspireerd en geënthousiasmeerd.
NB Doordat met name de wettelijke bepalingen voortdurend veranderen, is deze site mogelijk niet meer in alle details correct. Maar de site houdt zijn waarde als leidraad voor de gestructureerde aanpak van een zelfbouwproject!

De juiste Mercedesbus kwamen we tegen op de advertentiepagina van Dubbellucht, een 608. Eigenlijk waren we meteen al verkocht. Toen hij ook nog stuurbekrachtiging en luchtbekrachtigde remmen bleek te hebben, was de koop snel gesloten.

De bus is gemaakt als onderhoudsvoertuig voor de Bundesanstalt für Strassenwesen in Bergisch Gladbach. Gaandeweg zullen we erachter komen dat onze bus een "Sonderausführung" is. Hij blijkt op het onderstel van een 913 te staan. De schokdempers, assen en remmen zijn versterkt; de achteras is daarbij ook nog langzaam. Het gewicht is leeg 3690 kg, dus een rijbewijs C is vereist, maar dat heeft Ernst gelukkig al sinds z'n 18e jaar.

Natuurlijk moet er een heleboel geknutseld worden om van deze bus een kampeerauto te maken.


Pasted Graphic 1



Omdat we naar België verhuizen, moet de bus een Belgisch kenteken krijgen. Daarvoor hebben we een Protocol Van Gelijkvormigheid nodig, dat gehaald moet worden bij DaimlerChrysler in Sint Pieters-Leeuw bij Brussel. Op dat moment zit er alleen nog maar een toilet en douche in de bus; we hebben hem namelijk ook als verhuisbus gebruikt. In Sint-Pieters-Leeuw zet men echter in de papieren dat het een kampeerauto betreft. Als we vervolgens naar de technische keuring gaan, krijgen we slechts een voorlopige goedkeuring. De linker achterrem moet gereviseerd worden en de kampeerinrichting (een vuur, een bed en de zetels en tafel) moeten worden ingebouwd. Daarvoor hebben we drie maanden de tijd. De prioriteiten zijn daarmee duidelijk: eerst de bus bouwen, een korte vakantie en daarna pas met het huis verder.

Detailinformatie via de volgende links:

* Het voertuig om te reizen.
* Het woongedeelte om in te verblijven.



Het afscheid

Hoewel onze vakantie 2004 (klik voor details) perfect is verlopen en de bus zich prima heeft gedragen, hebben we toch besloten het allemaal nog eens over te gaan doen met een iets ruimere wagen met een iets sterkere motor. Zodoende zullen we ook eens iemand op de borrel of voor het eten kunnen uitnodigen zonder te vragen of hij/zij een eigen krukje meebrengt...

Na vele avonden op het web te hebben doorgebracht hebben we via www.mobile.de in Vlotho een "Wörther" LK817 DoKa gevonden. Het vervolg kun je lezen op de pagina 817. De voortgang van de inbouw gaan we bijhouden op deze site.

Voor onze trouwe 608 hebben we gelukkig (alweer via het web) een echte liefhebber gevonden, Mathias Fengler uit Noord-Duitsland. Op onderstaande foto rijdt hij op 16 april 2005 met zijn Düdo weg uit Beerse. Wij blijven met een leeg gevoel (en een lege inrit) achter.

Op 6 mei komt de 608 (zonder zwaailichten) zonder noemenswaardige op- en aanmerkingen door de TÜV. Hij kan aan zijn vierde leven beginnen.




Pasted Graphic